Blog10 tips voor advocaten die aan content marketing willen doen
20/12/16

10 tips voor advocaten die aan content marketing willen doen

Content marketing wordt tegenwoordig omschreven als de meest efficiënte marketingstrategie. Wat is het precies en hoe past het in de communicatie strategie van uw advocatenkantoor ? Met deze 10 tips kun je als advocatenkantoor meteen aan de slag met content marketing.

Wat is content marketing?

In een notendop samengevat is content marketing het creëren en delen van waardevolle inhoud op je website, die jouw kennis en expertise weergeeft. Je trekt daardoor niet alleen bezoekers aan, maar je werkt eveneens aan je imago. Je luistert wat je cliënten te zeggen hebben en probeert zo in te spelen op hun informatiebehoefte.

Content kan vanalles zijn: blogs, print, magazines, filmpjes, etc.. Content marketing is je tijdsbesteding meer dan waard en werkt bovendien veel efficiënter dan dure papieren campagnes en advertenties.

Daarom zetten we alvast 10 tips op een rijtje zodat jouw advocatenkantoor succesvol gebruik kan maken van content marketing:

Tip 1: Ken je (potentiële) client

Om je cliënteel te bereiken, moet je eerst weten wie je cliënteel is. Op wie is je advocatenkantoor gericht. Wie is, met andere woorden, de doelgroep die je wil bereiken? Nadat je deze vraag beantwoord hebt, is het tijd om je doelgroep in beeld te brengen. Verzamel zoveel mogelijk informatie over je doelgroep. Zo leer je de behoeften en wensen van je cliënten beter kennen en kun je daar makkelijker op inspelen. Maak alvast een lijst op met content die het meest gelezen wordt door jouw doelgroep.

Tip 2: Stel heldere doelstellingen

Een heel belangrijke vraag die zo snel mogelijk moet worden beantwoord is: “Wat wil je met content marketing bereiken?” Stel doelstellingen op voor jezelf, en wees realistisch in het bepalen van deze doelen. Rome werd niet in een dag gebouwd en zo ook zal het, ondanks al je inspanningen, wellicht even duren voor er daadwerkelijk resultaten te zien zijn.

Enkele mogelijke doelstellingen van content marketing zijn bijvoorbeeld:

– Betere vindbaarheid van je website op Google

– Meer bezoekers naar je (nieuwe) website lokken

– Je expertise tentoonstellen

– Een autoriteit maken van je advocatenkantoor

Tip 3: Maak een content kalender

Met een content kalender heb je een duidelijk overzicht van alle content die je op je website wilt plaatsen. Zorg voor een “catchy” titel en bepaal wanneer je welke content wilt publiceren. Dit geeft je meteen een overzicht voor momenten wanneer je nog content nodig hebt en helpt je met het vooruit plannen van je content… Tenminste, als je je aan deze planning houdt.

Tip 4: Bepaal je communicatiekanalen en wat je wilt communiceren

Wees kritisch in het bepalen van hoe je communiceert en via welke kanalen je de content effectief wil gaan delen. Stel voor jezelf enkele richtlijnen die duidelijk maken welke onderwerpen wel of geen meerwaarde hebben voor je advocatenkantoor. Jij bent degene die de kwaliteit van je website bepaalt en bewaakt.

Tip 5: Optimaliseer je content

Neem de tijd om je content te optimaliseren voor je doelgroep. Een van de grootste valkuilen voor advocaten is het schrijven van toegankelijke teksten, die ook verstaanbaar zijn voor leken. Houd dus steeds de cliënt in het achterhoofd bij het creëren van je content. Houd vakjargon zoveel mogelijk achterwege of zorg voor verduidelijking waar nodig.

Zorg daarnaast ook voor een aantrekkelijke titel en zorg dat je content uitnodigend werkt voor je publiek, zodat hij/zij je content ook effectief consumeert.

Tip 6: Overschat jezelf niet

Het lijkt misschien een koud kunstje om wekelijks content te publiceren en volgers aan te trekken, maar het bijhouden van een goed draaiende blog is allesbehalve eenvoudig. Je hebt tijd, hulpmiddelen en de juiste vaardigheden nodig om van je content marketing een succesverhaal te maken.

Tip 7: Durf te ‘spieken’

Neem eens een kijkje op de websites en blogs van andere advocatenkantoren. Op die manier kun je inzicht verkrijgen in de content die zij al dan niet verspreiden en of deze content werkt. Wie deelt en leest vaak artikels van deze advocatenkantoren op social media?

Tip 8: Wees social

Social media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven en kunnen ook jouw advocatenkantoor helpen om in contact te komen met potentiële cliënten. Bepaal voor elk social media kanaal, welke content je erop zult plaatsen en voor welk doeleinde je het medium wilt gebruiken. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om op Twitter tips en nieuwigheden te delen en Facebook te gebruiken voor foto’s en filmpjes van je advocatenkantoor en het team dat er werkt. Maar vergeet niet: wees social op social media. Systematisch eigen content plaatsen op social media werkt niet, wees dus sociaal en ga de conversatie aan met je publiek! Stel vragen, reageer op reacties en lok discussies uit. Onlangs schreven we een artikel met enkele nuttige tips geven over hoe je social media kunt inzetten in je advocatenkantoor.

Tip 9: Wees geduldig

Deze tip zul je in het achterhoofd moeten houden, als je aan content marketing begint. Als de content niet meteen resultaten oplevert, geef dan zeker niet te snel op. Rome werd niet in een dag gebouwd en zo ook zal het, ondanks al je inspanningen, wellicht even duren voor er daadwerkelijk resultaten te zien zijn. Op een strategische manier bezig zijn met content marketing kost namelijk tijd en geld. Met een goed onderbouwde strategie, zou het resultaat vanzelf moeten komen. Als dat niet meteen lukt, kunnen we je uiteraard altijd bijstaan.

Tip 10: Laat je adviseren

Ga een gesprek aan met experts als je merkt dat je inspanningen voor content marketing z’n vruchten niet afwerpen.

Aan de slag met content marketing, of niet?

Hoewel het even kan duren voor je resultaten ziet, kan content marketing een enorm efficiënte methode zijn om naamsbekendheid te verwerven, je doelgroep beter te leren kennen, en er effectief ook meer cliënteel uit te halen.

Ben je na deze 10 tips nog niet vertrouwd genoeg met content marketing? We delen graag onze expertise om jouw advocatenkantoor te helpen.

Vraag een afspraak aan.