BlogHet begin van een goed verhaal: Instagram voor professionals
23/6/21

Het begin van een goed verhaal: Instagram voor professionals

Instagram is hot. In je vrije tijd scrollen door de Instagram Stories van vrienden of zelfs van volstrekt vreemden is best amusant. Maar is Instagram ook een interessant medium om de professionele online visibiliteit van uw kantoor een boost te geven? Uiteraard! We geven u drie redenen waarom:

Kantooridentiteit

Instagram laat u de keuze om een persoonlijk dan wel een businessprofiel aan te maken. Wanneer uw voorkeur uitgaat naar dat laatste, kan u aan het account ook nuttige bedrijfsinformatie toevoegen zoals contactgegevens en openingsuren.

Welk type account u ook verkiest, via Instagram kan u zich als kantoor uitermate goed profileren. Toon uw volgers wie u echt bent, waar uw kantoor voor staat en wie de mensen zijn achter de stapels dossiers. De juridische sector wordt vaak gekenmerkt door een serious business look. Maar door het uitlichten van bijvoorbeeld verjaardagen van collega’s, toffe teambuildingactiviteiten of andere out of the law box momenten, legt u de ziel van uw praktijk bloot. Zo geeft u aan uw ‘harde’ juridische dienstverlening een toegankelijk en menselijk gelaat.

Bovendien kan u – positieve – getuigenissen van cliënten makkelijk verwerken in visuele Instagramberichten. Op deze manier zet u de kwaliteit van uw diensten in de kijker, zonder de indruk te wekken commercieel te werk te gaan.

“Ok boomer”

Millenials vormen de favoriete doelgroep van vele Instagramaccounts. Deze twintigers en dertigers groeiden als het ware op in het midden van de sociale mediastorm en zijn erg vertrouwd met alles wat online foto en video is.

Ook deze Instagram feature kan u succesvol en doelgericht verwerken in de verhalen die u via uw kantoorprofiel brengt. Misschien bent u wel op zoek naar nieuw, jong en juridisch talent? Via Instagram kan u bestaande of nieuwe vacatures op een creatieve of originele manier onder de aandacht brengen als aanvulling op aankondigingen via meer ‘zakelijke’ netwerken zoals LinkedIn of vacaturewebsites.

Anderzijds kan u via Instagram ook net die juridische expertise in de kijker zetten die een eerder jong doelpubliek aanspreekt. Ook zij hebben immers te gepasten tijde nood aan juridisch advies.

Legal influencer

Instagram is bij uitstek een visueel medium. Lange expertiseberichten laten zich dan ook moeilijker vertalen naar gevatte Instagram Stories. Toch kan u ook op Instagram uw specialisatiedomein in de verf zetten, bijvoorbeeld via korte, praktische, juridische tips of actuele vernieuwingen in de wetgeving.

Voeg daar dan nog eens populaire juridische hashtags aan toe zoals #notariaat of #wetgeving en u krijgt het ideale recept voor een geslaagd Instagramparcours. Ook locatiehashtags kan u koppelen aan berichten. Instagramgebruikers gaan vaak via die hashtags op zoek naar gewenste informatie. Wanneer een Instagrammer bijvoorbeeld zoekt op #Antwerpen #lawyer, heeft een juridische professional gevestigd te Antwerpen die bovenstaande hashtags verwerkt in sociale media, meer kans om in zoekresultaten terecht te komen dan iemand die ze niet gebruikt.

Instagram komt nooit alleen. In een professionele context wordt het medium best ingezet ter ondersteuning en versterking van andere (sociale) mediakanalen. Het is immers hét kanaal bij uitstek waarlangs u ‘de andere kant’ van het kantoor en van uw juridische dienstverlening kan tonen aan de buitenwereld. Wedden dat toekomstige cliënten en partners zo insta-nt met u in zee willen gaan?

***

Zin om zelf uw rol als legal influencer op te nemen maar hebt u daarbij nood aan professionele ondersteuning? Jubel Services verleent u advies op maat.

Volgt u @KnopsPublishing al op Instagram?