BlogSocial media inzetten voor je advocatenkantoor
13/9/16

Social media inzetten voor je advocatenkantoor

Veel advocaten vinden het tijdverspilling om op social media actief te zijn, omdat het hen niet meteen iets oplevert. Dat is echter een verkeerde kijk op social media.

Social media kan je advocatenkantoor namelijk heel wat voordelen opleveren, zoals nieuwe cliënten, een grotere naamsbekendheid en een boost voor je imago. Het is dus beter om social media te zien als een efficiënte en goedkope manier om nieuwe business te genereren. Maar daarvoor heb je wel een doeltreffende social media strategie nodig. Deze tips helpen je op weg bij het opstellen van een social media strategie voor je advocatenkantoor.

1. Vertel een verhaal

Het vertellen van een verhaal, of ook wel “storytelling” genoemd, is niet alleen relevant voor het succesvol onderhouden van je blog, maar ook voor social media. Plaats niet zomaar een link naar de website van je advocatenkantoor, maar vertel erbij waarom de link relevant is en welke meerwaarde het biedt voor de bezoeker. En zorg er daarbovenop ook voor dat je dezelfde schrijfstijl en aanspreekvorm aanhoudt op alle gebruikte communicatiekanalen.

2. Wees persoonlijk

Gebruik social media bovendien niet alleen om mensen naar je website te lokken, maar ga ook zelf de conversatie aan door actief te reageren en interageren. Een Facebookpost met een leuke anekdote uit de rechtszaal of een opvallende uitspraak door een rechter doet het wellicht erg goed bij je publiek en zal dan ook vaker worden gedeeld door dan een bericht waarin je simpelweg de website van je advocatenkantoor promoot. En onthoud: een share op Facebook zal misschien niet direct een nieuwe client opleveren, maar het vergroot wel je naamsbekendheid!

3. Wees sociaal

Spreek je bezoekers aan door je eigen gedachten omtrent een onderwerp te delen en vraag ook gerust naar de mening van de lezer. Probeer je publiek te betrekken door discussies en engagement uit te lokken. Dit vergroot de betrokkenheid van de lezer en zorgt ervoor dat het bericht met een breder publiek wordt gedeeld.

4. Word een thought leader

“Thought leadership” is een term die gebruikt wordt voor het ontwikkelen van een reputatie als expert in een specifiek rechtsgebied. Dat betekent dat je uitgebreide blogs schrijft, maar ook dat je netwerkt met andere professionals en deelneemt aan hun discussies. Plaats niet alleen je eigen blogberichten op social media, maar deel ook relevante content van anderen. Dit heet content curation en toont aan dat je steeds op de hoogte bent van nieuwigheden in jouw rechtsgebied.

5. Meten is weten

Veel advocaten denken dat social media hen niet meteen iets oplevert, laat staan dat de resultaten van social media kunnen worden omgezet in interessant cijfermateriaal. Niets is minder waar. Met een goede implementatie van Google Analytics voor je website is het wel degelijk mogelijk om te zien hoeveel van je websitebezoekers afkomstig zijn van social media. Gebruik hiervoor de functie Doelen en sorteer de behaalde doelstellingen op Bron/Medium.

6. Experimenteer!

Onder het motto van “save the best for last”, komt nu de belangrijkste tip: wees niet bang om te experimenteren op social media. Er bestaat geen gouden succesformule en het blijft altijd experimenteren. Wat voor de ene werkt, werkt niet noodzakelijk voor jou. Het is dus belangrijk om zelf op ontdekkingstocht te gaan en te experimenteren, alleen dan zal je ontdekken wat voor jouw advocatenkantoor de beste resultaten levert op social media.

Jubel Services kan u bijstaan bij de uitwerking van een professioneel social mediabeleid. Contacteer ons!